søndag den 9. oktober 2011

UGE 41 - skriftligt arbejde - Kommentar til "Pige, 16 år"

Læs, forstå og korrigér din aflevering: ”Pige, 16 år”. Se i Fronter. Den rettede kommentar skal afleveres elektronisk her i klassens Blog.
God fornøjelse  :-)

28 kommentarer:

  1. Svar til ”Pige, 16 år”:

    Hej! Jeg har lige læst dit læserbrev om miljø og alt som har noget at gøre med det. Jeg er en kvinde på 29 år, som er en del af de ”voksne”, som du beskriver dem, der har ”ansvar” for miljøet. Jeg vil bare skrive et par ting, som du måske kan tænke på.

    Først og fremmest skal man aldrig gøre som alle andre bare fordi alle gør det. Det er dumt at gentage andres fejl, som f.eks. at forurene eller at smide affald på gaderne. Jeg har selv lært det, siden jeg var lille. Hvis andre teenagere tænker som du gør nu, så må jeg spørge jer: hvad for en verden skal I tilbyde jeres børn, når I bliver forældre?

    Dernæst vil jeg sige, at jeg godt ved, at der er mange voksne, som opfører sig som små børn. De findes i hele verden, men er det ikke en god idé at vise dem, at I teenagere er mere modne end de er, og på den samme måde at vise dem, at I ikke vil give en forurenet verden til de næste generationer?

    Til sidst vil jeg spørge dig: er det ikke en dårlig idé at bruge alle dine penge på ting du ikke har brug for, og at have problemer for at klare dig, når du egentlig har brug for noget? Er det ikke en bedre idé, at spare lidt op?

    Kelly Weylandt

    SvarSlet
  2. Redegør
    Jeg vil gerne redegøre for de forskellige synspunkter i læser brevet. Pigen som er 16 år fortæller at hun har lært om hvordan man passer på naturen i hele verden. Hun har fået et arbejde i bagerbutik og hun synes at det er kedeligt arbejd, men på sammen tid glæder hun sig til at få første løn for at shoppe.
    Hun kan ikke forstå at tænke på naturen end at hun gør de ting. Hun synes det behøver man ikke tænke på fremtiden eller behøver ikke spare på penge. Man skal bruge penge til shoppe mener hun. Hun siger når hun bliver voksen så tænker man mere på naturen. Hun siger at det er ikke min ansvar for naturen, det er de voksens ansvar.

    Kommentar jeg er uenige med hende, fordi hun tænker ikke på naturen og fremtiden. Man skal passe på naturen mener jeg, selv om man er ung eller voksen. Jeg synes når man har høj løn skal man gemme den til fremtiden og man ved ikke hvad der sker når man bliver ældre, f.eks. når man bruger alle sin penge til shoppe, så har man ikke penge til mad, f.eks., de fattige kan ikke købe noget og man skal tænke på de fattige når man køber noget.

    SvarSlet
  3. Kommentar til læserbrev ”pige 16år”
    Da jeg læste læserbrevet fra ”pige 16 år” i Søndagsavisen , fik jeg lyst til at skrive en kommentar:
    Den 16-årige pige skriver i sit læserbrev at hun har lyst til shoppe for sin første løn uden at skulle tænke på naturen. Hun mener ikke, at det er hendes opgave at passe på naturen, når det er de voksne, der har svinet og forurenet i mange år. Hun spørge ” hvorfor skal jeg spare, når alle andre går amok og smider affald alle vegne?
    Jeg kan godt forstå, at den 16-årige har lyst til at shoppe og gå i byen for sin første løn, for det er normalt, at man vil more sig, når man er ung.
    Omvendt mener jeg, at det er vigtigt, at unge mennesker begynder at tage et ansvar, så de ikke bliver ligesom de voksne. Naturen kan ikke holde til, at vi blive ved med at forurene, så unge mennesker kan ikke sige: min far og min farfar forurenede, så det gør jeg også.
    I vores samfund er der oplysning om, hvordan forurening kan skade naturen, derfor er det vigtigt, at unge mennesker bliver bedre end deres forældre til at holde naturen ren, for det er dem og deres børn, der skal leve i den i fremtiden.
    Alireza Mohebi

    SvarSlet
  4. Redegør
    Jeg vil gerne redegøre for de forskellige synspunkter i læser brevet. Pigen som er 16 år fortæller at hun har lært om hvordan man passer på naturen i hele verden. Hun har fået et arbejde i bagerbutik og hun synes at det er kedeligt arbejd, men på sammen tid glæder hun sig til at få første løn for at shoppe.
    Hun kan ikke forstå at tænke på naturen end at hun gør de ting. Hun synes det behøver man ikke tænke på fremtiden eller behøver ikke spare på penge. Man skal bruge penge til shoppe mener hun. Hun siger når hun bliver voksen så tænker man mere på naturen. Hun siger at det er ikke min ansvar for naturen, det er de voksens ansvar.

    Kommentar jeg er uenige med hende, fordi hun tænker ikke på naturen og fremtiden. Man skal passe på naturen mener jeg, selv om man er ung eller voksen. Jeg synes når man har høj løn skal man gemme den til fremtiden og man ved ikke hvad der sker når man bliver ældre, f.eks. når man bruger alle sin penge til shoppe, så har man ikke penge til mad, f.eks., de fattige kan ikke købe noget og man skal tænke på de fattige når man køber noget.
    fra HUDA

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Hej pige, på 16år
    Du har lov til at have det sjov, og gå ud og shoppe engang i mellem. Men miljøet skal også passes. Det kan godt være at vores forældre og forfædre ikke har passet godt på det, men så bliver det vores job at passe miljøet. Jeg tror godt, du ved hvad, der ville ske hvis vi ikke passede på jorden. Så ville der ske alle mulige forfærdelige naturkatastrofer. Det er nemlig ikke så rart.
    Med hensyn til det du siger med at du ikke vil passe på miljøet nu, men vil gøre det senere. Det er næsten det samme som at sige, jeg vil ikke hjælpe det syge menneske nu, men jeg vil hjælpe personen senere. Jorden er dog ikke syg, men det kan den blive hvis vi ikke passer på den. Og hvis du ikke gøre det nu, kan det ende med at blive for sent . For man lærer jo bedst når man er ung, og så kan man bygge op på de grundlagte ting i fremtiden.
    Og ja de voksne der kører med bil, de gør også noget forkert. Løsningen er så ret enkel, dem kan vi sagtens tale til fornuft, og bede om at køre mindre i bil og tage cyklen eller offentlig transport i stedet. Det hjælper nok ikke altid, men engang imellem gør det. Altså jorden er vores alles ansvar. Vi er som en brik i et kæmpe stort puslespil.
    Hilsen Miaad.

    SvarSlet
  7. Kommentar til pige 16 år.

    Jeg har læst om en pige på 16 år, der har lært hvordan man skal passe på naturen, men hun vil meget gerne bruge sine penge til at shoppe. Hun har godt nok fået at vide at man kun skal købe de nødvendige ting, men det synes hun er kedeligt og vil i stedet købe de ting hun godt vil have.

    Min mening om ”Pige 16 år”, skal tænke mere på sin fremtid, end at går ud og shoppe. Jeg forstå hende godt at hun glæder sig til, at hun får sin første løn og at hun meget gerne vil ud og shoppe, det vil alle unge piger også. Man skal også tænke på naturen, fordi når hun køber nyt tøj, smider hun det gamle ud, for at smide kan hun f.eks. give det til de fattige ved at give det til Røde kors eller smide dem i en tøj container, der bliver sendt/givet til de fattige der ikke har råd til tøj. Det er meget vigtigt at hun tænker på naturen og på fremtiden.

    Hun vil ikke tænke på fremtiden for de andres skyld, men hun kan godt se at det er et problem, men hun syntes at det er de voksne der skal tage sig af opgaven at få renset naturen samt stoppe/begrænse forureningen. Hun burde vide at der ikke er noget der hedder ”Voksne” når det drejer sig om at beskytte naturen.


    Esra Sütcü

    SvarSlet
  8. I skolen lærer man, at forurening og overforbrug af ressourcer ødelægger naturen. Det vil sige at alle har et ansvar for at forbruge mindre og kun købe det ting man har brug for. Det kan godt være svært at forklare til en ung person, hvis det unge menneske lige har fået adgang til penge, for første gang i sit liv, og vil gerne have lov til at købe det ting, hun bare har lyst til at købe. Her synes jeg at det er vigtigt, for hvordan man forklarer det unge menneske, om overforbruget og hvordan alle har et ansvar for jorden. Den rigtige måde at forklare det på, er at den unge pige skal vide konsekvenserne for jordens forurening, og om hvordan alle menneskerne frivilligt eller ufrivilligt er nødt til at passe på jorden, pga. det forrige generations uvidenhed. Den forrige generation som har mest bidraget til jordens forurening var nemlig, ikke bevidste om overforbrugets betydning for jordens fremtid, fordi den teknologiske og industrielle udvikling havde nemlig først fået fart på i den generations tidsalder, og dengang tænkte man desværre ikke på konsekvenserne, dengang havde jordens forurening endnu ikke havde nået toppunktet, og man kendte desværre ikke til konsekvenserne endnu. Selv når forskerne advarede om konsekvenserne for f.eks. 15-20 år siden, ville ingen lytte til dem, det er først når vi nu har fået ”synlige tegn” på konsekvenserne i form af, smeltende is, hul i ozonlaget og forandring af vejrmønstrene, hvor menneskerne først rigtigt har åbnet øjnene og advarslerne. Så pigen skal derfor ikke opfatte det som et totalforbud, mod at ”shoppe”, alle og enhver skal selvfølgelig få lov til at prøve at bruge sine første egen tjente penge efter lyst, men hvis man bare er bevidst om forureningen, vil man af sig selv, på et tidspunkt begynde at være mere selvbevidst, og passe på ikke at forurene.



    Huriye Sütcü

    SvarSlet
  9. Til Pige, 16 år.
    Det er jeg ikke enig med dig om. Og jeg synes det er godt, I har lært i skolen, at man skal passe på naturen, da den er vigtig for vores eksistens. Konsekvenserne for menneskerne og ikke mindst dyrene, er enorme af den forurening og overforbrug, vi mennesker bidrager til. Man ser allerede en del naturkatastrofer verden rundt, hvor oversvømmelser og tørke tvinger befolkninger væk fra hjem og landområder. Hvor sygdomme og epidemier truer mennesker, og især børn.
    Selvfølgelig skal du havde lov til at shoppe. Men jeg mener, at man skal gøre det med omtanke. Og hvis alle gjorde det, både ældre og unge som dig, ville vi få en renere natur.
    Derfor synes jeg, at hver person har pligt til at passe på naturen, og at man skal lære at passe på naturen i en tidlig alder. Så vores børn og børnebørn også kan leve i en renere verden.

    M.v.h.
    Kiraz

    SvarSlet
  10. 1/10 2011
    Kommentar til læserbrevet ”Pige 16 år” 15.september 2011
    Jeg er enig med hende i nogle af synpunkterne. Der er ikke noget at sige til, at hun vil bruge sine penge. Som hun har lyst til. Men hvis vi alle ikke tænker på naturen og forureningen, hvordan vil fremtiden så se ud for efterkommerne.?
    Vi har alle sammen et ansvar for vores natur. Det vil sige at vores samfund og regering, skal gøre mere for at vi køber mere miljø-og energirigtigt. Det kan regeringen gøre ved fx at ned sætte skat og afgifter på forbrugsvarer.
    Jeg mener også at regeringen bør forbyde giftige ukrudtsmidler. Mange husejere bruger stadig sprøjte midler. Selvom de ved at det forurener vores grundvand.
    Jeg synes, alle skal være med til at holde vores samfund rent og ordentligt, fordi det er os som bruger det samfund. Efter min mening kan man sige at samfundet er lige som vores hjem. Det er at afhængig af den person som bruger naturen. Det fleste vil gerne holde deres hjem retskaffent, men det betyder desværre ikke at de også tænker på naturen og hvordan deres samfund ser ud. Vi skal være kritiske over for vores samfund og miljøet. Vi må ikke ødelægge vores naturen. Jeg synes, at naturen er vigtig i vores hverdag, det der naturen som, vi får næsten alle vores ting.





    Lina Sarwari

    SvarSlet
  11. Kommenter i læserbrevet ”Pige, 16 år”

    Jeg har læst et brev fra pigen på 16 år. Hun giver sit inlæg om skolen ødelægger i hele verden. Hun mener, at hun vil beskytte naturen når de bliver voksen og bruge alle penge de har tjent for.

    Jeg er fuldstændig uenig med pigens mening. Det er vores ansvar at beskytte vores natur. Hun er snart voksen, det er en god ide at tænke på hendes fremtid. I skolen underviser de os om hvordan vi beskytter naturen . Uden skole har vi ikke dygtige faglærte arbejdere, som passer vores land. Vi ønsker at bo i rent land. Så det er en god ide at komme i gang nu. Hun brokker sig over at skulle spare op. Det er helt fint, at hun tjener sin egne penge, men det er ikke en god ide, at bruge alle pengene hun har tjent .

    Jeg kan godt forstå, at du brokker dig over de andre går amok og smider affald alle vegne. Men det mener ikke at gøre det som de andre. Vi må være ansvarlige og beskytte på naturen. Alt levende har behov som skal opfyldes for at kunne leve. Vi mennesker har brug for mad og rent vand. Det kaldes for vores basale behov og sammen med tøj på kroppen og et sted at bo. Biler, telefoner computere kaldes for velfærdsbehov. Det er ikke nødvendige ting, for at vi kan overleve.

    Det bliver dejligt at se dig aktiv i skolen og tænke på fremtiden i stedet for at brokke sig over skolen. På forhånd tak.

    SvarSlet
  12. Det er en kommentar til læserbreve Beboerblad

    Vi har læst en læserbrev som handler om indbrud. Ja, vi er fuldstændig enig om Lisas Nielsen forslag, at løst problemet indbrud.
    Selvfølge alle beboerne i opgang 7 a skal få deres tryghed i ejendom. Det er et område som mange bor der. Det er en god ide med dørtelefoner, som ejendommen overfor har sat for et halvt år siden og løste deres problemer. Det er ikke korrekt at en uvedkommende person går rundt i privat i ejendom forsøg på indbrud senest, fordi der er nogen som ikke løser deres dør og måske har nogen tinge som står udenfor deres hjem.
    Vi synes at generalforsamlingen på næste tirsdag er god ,men med hensyn til andres behagelig forslaget og gode idéer, mener vi. Det er rat at høre andres mening for sikkerheds skyld, men vi mener ikke at Lisas forslag er ikke så god.




    Lina og Rasha

    SvarSlet
  13. I sidste uge kunne man læse i et læsebrev i Søndagsavisen, at skolerne er begyndt med at undervise eleverne, om at forurening og overforbrug ødelægger naturen i hele verden, og derfor skal eleverne lære at forbruge mindre og købe kun de ting, de virkelig har brug for.
    Den 16 årige pige der har skrevet kommentaren mener, at det er helt uforståeligt, at de unge skal spare og tænke mere på naturen, når alle andre går amok og smider affald på alle vegne. Ifølge hende burde de unge have lov til at nyde deres ungdom og leve som de ønsker. Hun giver mest skylden til de voksne, da de har tilbragt længere tid i verden end de har, og er derfor skyld i alt den forurening rundt omkring i verden. Jeg kan godt forstå hendes problemstilling, men er desværre imod hendes måde at løse den på. Hun foretrækker at tage konsekvensen senere i livet som en voksen, men i bund og grund glemmer hun, at de unge til den tid, der vil stå til ansvar for hendes forurening
    Jeg er fuldstændig enig med hende i, at det ikke er nogen god løsning, at de unge skal spare og ikke bruge deres penge til de ting, de har lyst til. Jeg mener, at både de unge og voksne kan være med til at passe og ødelægge naturen. Som vi ved, har de fleste ung og fattige familier ikke har råd til at købe en ny miljøvenlig bil i dag, fordi bilerne i dag koster mere end de har råd til. Det mener jeg at vi sagtens kan lave om på. Som ordsproget siger ’’ hvor der er vilje, er der vej”. Jeg vil derfor foreslå, at vi skal gøre miljøvenlige biler billigere, så alle kan have råd til at købe dem i stedet for, at folk køber, de gamle biler der udløser meget CO2 og dermed forureninger meget og ødelægger naturen.
    SKREVET AF ANWAR OSMAN

    SvarSlet
  14. Rasha Hadi Daami 2011-10-04 09:34



    En kommentar til læserbrev i Personaleblad
    Vi har læst et læsebrev som startede med sjove begyndelser.
    Det er ikke at rat færdig at andre rydder op efter os. Hvordan kan det passer at natholdet gør det?
    Selvom de ved godt der er nogen som kommer efter de på arbejdet. det ville være dejligt at de aflever ren og ordentligt arbejdspladsen.
    Vi synes, at Louise Suhrsen har en god ideer til alle personale skal rydder op og fjerne madresten og snavset service efter natholdet.

    Rasha og Lina
    4-10-2011

    SvarSlet
  15. Marzieh 30/09/2011

    Dansk som andetsprog D


    Opgave 2: kommentar


    Pige 16 år

    Jeg har læst et læserbrev, som er skrevet af en Pige på 16 år. Hun synes, at når hun lige har fået arbejde i en bagerbutik og med hendes første løn, vil hun gerne shoppe i stedet for at tænke på naturen.
    Hun bruger mange penge til at købe nogle ting til sig selv. Hun synes, at alle andre bare køber og smider væk. Hun synes, at det er de voksne, der skal rydde op efter sig selv. Der er et ordsprog i mit land, som siger: ” når du rydder op i dit hus, skal du også tænke på det udenom”.
    Jeg synes, at vi skal passe på naturen, selv om vi er unge, fordi selv om vi ikke har svinet kan vi godt tænke på fremtiden. Hvis vi ikke holder naturen ren, kan vi blive syge. Hvis man smider affald på jorden og ikke gør den ren fører det til forurening, så vi ikke ødelægger vores land. Vi skal ikke være egoister og skal tænke på andre. Jeg forstår hende godt, fordi hun lige har tjent penge og nu vil hun gerne bruge dem. Men jeg synes, hun skal dele sine penge så hun køber gode ting og resten af pengene sparer hun til op fremtid.

    SvarSlet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Jeg har læst et læserbreve fra en pige på 16 år som handler om at forurening og overforbrug ødelægger naturen.
    Den unge pige udtryk om, hvorfor hun skal beskytte naturen. Hendes synspunkter er at hun ikke kan forstå , at hun skal tænke mere på naturen end på at gøre de ting, hun har lyst til, og bruge de penge som hun selv har tjent fra første løn. Og hun vil meget gerne købe masser ting, selvom hun har lært i skole om forurening og overforbrug ødelægger naturen, men hun synes den er kedeligt . Hun siger det ikke fair, at man får lov at brug sine penge , når hun er ung og når bliver voksne, måske vil hun tænker anderledes. Hun vil bare gerne med hendes veninde ud og shoppe lige præcis i weekenden.
    Men jeg er ikke enig med hende i, hvad hun siger , gider ikke tænker på naturen, fordi jeg synes naturen er afhængig til alle os, når en person begynder at forurene , vores nature bliver ødelægger . Der er en problem med unge generation, Jeg kan godt forstå at hun har ønsker og kan godt lide shoppe, men det synes jeg hendes synspunkter er en liv uden ansvar , ansvar er ikke kun vi går arbejde, eller går i skole, vi har masser og vigtigstes ansvar for næste generation og der vores jord og naturen. Hun udtrykker at hun har lært i skolen at vi skal beskytte vores nature , men den beskytte er ikke kun forebyggelse af urenhed, det lært til hende at har live med information, ikke en brugtes liv.
    Shohreh Ahanchi

    SvarSlet
  18. Kommentar:
    Om læserbreve i beboerbladet

    Efter vi har læst den læserbrev i beboerblad skrevet af Lisa Nielsen lig som beboer til 7a sal 2,th.
    Hun mener at det er mange vedkommende personer gå omkring i opgangene der hvor hun bor ,hun er meget bekymret hvordan de skal løs problemet da der er mange forsøge på ind forbrug. Lise søger for finde løsning på problemet.
    Derfor vi er enig om at sat dørtelefoner op og overvågningskamera så der er sikkerhed i området fordi der er vigtigt at ved hvem skal vi løssen ind lejlighed.
    Synes vi, at ejendommen skal kommer forbind engang mellem og kigger omkring, også neborene skal ansvar for hinden.
    Vi er enig om at der en god ide at borne skal mødes hinden engang i mellem og snakker hvordan de har det eller hvad er det bedste til dem.


    Venlig hilsen
    Irene og Marzieh

    SvarSlet
  19. Læserbrev i personaleblad af Louise Suhrsen
    Kommentar
    Jeg har at læse et læserbrev i personaleblad af Louise Suhrsen på morgenholdet vegne.
    Hun skrive om hvordan det ser ude deres hun er arbejder i morgen når det nathold har været. Hvor det natholdet rydder ikke af efter deres snavset. Hun mener at hun er trættede af det.
    Kære Louise, du er ikke alene som er og tilred af det voksne menneske hvordan de kan være så meget svineri og ikke rydde op efter sig. Jeg har også oplever det til mange kantinen hvor man spiser og lagt alle sin deres madrester og servietter altså nogle gange spildt vand, cafe og sodavand alle mulige mærkelige ting rå boeren uden tænke om de andre som vil bruge bordet. Jeg er enig om med dine ideer at man krav skal ryd op efter sig selv din mor arbejde ikke her.

    Venlige hilsen

    Irene og Marzieh

    SvarSlet
  20. Vi har læst i dag en artikel fra dr.dk Fyns nyheder.
    Artiklen handler om, at forældre til fynske skolebørn har ikke været for gode til at køre ordentligt i de første uger af skoleåret.
    Ifølge vicepolitiinspektør Jørgen Andersen fra Fyns Politi, siger han, ”at de fleste er forældre som ofte voldsomt stressede og tidspressede, der kører for stærkt om morgenen samtidig med, at de snakker i mobiltelefon og glemmer tit at spænde sig selv og barnet med sikkerhedssele. Efter hans mening, er det alle sammen faktorer, der forringer deres evner som bilister.
    Med hensyn til at forældrene kører stærkt, fordi de stressede og tidspressede, mener vi, at det er fuldstændig ærgerligt , at de ikke tænker sig om, før de begynder at køre for stærkt, fordi der er stor risiko for at de kører galt og skader både dem og nogen andre. Vi synes, at alle forældre er nødt til at tænke på deres ansvar, og især når de kører deres børn.
    Vi mener, at man kan løse problemet, hvis man har en daglig planlagt rutine, som man følger til hverdag. Man kan for eksampel: vågne op tidligere, og køre tidligere i stedet for, at blive stressede og tidspressede, når man skal køre.


    Lavet af Grevinde og Anwar

    SvarSlet
  21. Kommenter til Læserbrevet

    En 16-årig pige har skrevet et læserbrev om ”forurening og overforbrug”. Jeg har læst hendes læserbrev, og jeg vil gerne redegøre for og kommenter mine synspunkter i læserbrevet.

    Pigens holdninger er, at hun ikke gider tænker på naturen. Hun synes at det må de voksne og de ansvarlig gøre på naturen. Jeg kan godt forstå, at hun er meget ung og er kun 16 år gammel. ”Når hun bliver voksen så tænker hun anderledes siger hun selv”.

    Jeg synes, at hun ikke skal være ligeglad med miljøet/ naturen, fordi det er vores alle sammen opgave at tage ansvar og passe godt på naturen.

    Hun siger, at hun har lige fået arbejde i en bagerbutik, hvor hun tjener penge og har lyst til at shoppe, fordi hun ikke gider tænker på naturen.
    Jeg synes det er fint, hvor hun arbejder og har lyst til at shoppe.
    Efter min mening, hun må godt bruge sine penge og købe de ting, som hun har virkelig bruge for. Hun skal ikke overforbruge heller ikke være ligeglad på naturen.

    Jeg er ikke enig med hende i, som hun siger at de voksne, der har svinet jorden og er også ansvarlig for naturen. Jeg synes, at det er de unge og børn har nemlig svinet jorden end de voksne, fordi unge og børn er altid optaget af sig selv og tænker ikke særlige meget på naturen ligesom hende. De unge holder fest drikker meget og smider alle flasker ud på vejen uden at tænke på naturen.

    Det ville være dejligt, at vi alle sammen tænkte på vores natur og passede rigtig godt på den. :)

    Zarmina

    SvarSlet
  22. Kommentar til pige 16 år.
    Jeg har læst om en piger 16 år. Det er jeg ikke enig med dig om. Og jeg synes det er godt, I har lært i skolen, at man skal passer på nature , da den er vigtig for os.
    Den piger hun vil meget gerne bruge sine penge til at shopping , men det synes hun er interesseløst, men skal tanker på naturer fordi når hun køber og smider den er ikke godt fra naturer f.eks. når hun køber mad og den dater er færdig og hun spiser ikke den. bagefter hun kaste dam. Hun skal tænker på fattig mennesker de kan ikke spiser nogle. Det er meget vigtigt at hun tænker på naturen og på fremtiden. Der er vigtig når alle sammen tanker på naturer.


    Rasha hadi

    SvarSlet
  23. Pige 16 år
    Vi læser et læsebrev af en 16-årig pige, der godt ved hvordan hun skal passe på naturen. Hun synes at det er kedeligt, at hun skal arbejde men alligevel spare en del af sin løn for naturens skyld.
    Jeg synes ikke at det er fair, at vi betaler for andres skyld. Jeg mener at i vores samfund, er der omkring 99% af os, der godt ved, at der ikke skal smides affald alle vegne, hvis der er skraldespande i byen, men det slutter ikke her. Organisationer, arbejdskraften og forskning osv. arbejder med et stort projekt til at vi have en ren miljø.
    Vi skal ikke glemme at sidste generation har sparet for os i dag, det skal vi også gøre for den næste generation. Lev i nuet, men måske er i morgen for sent. Så vi skal bruge vores tid fornuftigt, hvis vi tror på ”TID ER PENGE”.
    At shoppe er en dejlig situation, som ingen siger nej til det. Men man skal huske at hvad man handle for og hvorfor. Jeg har set nogle der købte noget og smed det ud efter kort tid, uden at have brugt det. Det har jeg også gjort selv. Det er ikke fornuftigt, at bare fordi man har penge, så bruger man dem så hurtigt som muligt, synes jeg.

    Esfand

    SvarSlet
  24. Pige 16 år

    Jeg har læst et læsebrev som fortæller en 16 år pige hvordan hun forholder sig til naturen. Hun synes selv at det er kedeligt at tænke på naturen. Derfor er hun ligeglad med hvad hun har lært i skolen om, at forurening og overforbrug ødelægger naturen. Lige nu i hendes liv vil hun bare bruge hendes første løn til at shoppe og købe de ting som hun har lyst. Det vil sige, at hun undrer sig over hvad de andre gør for mijløet og synes selv at hun ikke skal bekymre sig om at forbruge mindre mens de andre smider affald ud alle vegne, og forbruger mere og mere. Hun tænker på at være miljøvenlig når hun bliver voksen.
    Man skal ikke vente med at gøre gode ting for mijløet, fordi det kan vise sig at være for sent . Hvis alle mennesker har den tankegang som den 16-årige pige har, kan det have store konsekvenser for mijløet . Alle må tage ansvar for beskyttelse af naturen og miljøet. Vi har brug for vand og mad for at overleve og disse vigtige ressourcer kommer fra naturen. Derfor er vi nødt til at forsøge at begrænse vores forbrug af vand , varme , forbrugsgoder o.s.v – Det koster heller ikke noget for os at rydde op efter os .
    Desuden ved vi at vi ikke lever alene på jorden. Derfor skal vi ikke kun tænke på os selv , og mennesker skal tage hensyg til børnene og dyrene. De er vores fremtid og har det samme ret til leve i et godt mijlø. Så hvis alle bidrager med en ansvarlig indsats kan det måske lade sig gøre at forandre udviklingen i miljøet til det bedre.


    Marta

    SvarSlet
  25. Kommentaren til ”Pige 16 år”
    Nu er der igen diskussion om natur og forbrug. Det er godt og tale om det en gang imellem. Men det skal ikke være for meget, at man føler at det bliver kedeligt. Du går og tænker på din shopping. Det skal du ikke gøre mere end du skal tænke på din elforbrug der hjemme, eller hvor som helst. Der er virkelig meget CO2 forbrug når der er tale om El. Du gør en store tjeneste for samfundet ved at købe pærelamper med mindre CO2 forbrug.
    Det er virkeligheden med forureningen. Du skal ikke føle dig træt af livet og al den snak om forurening. Liv livet sundt med mindre elforbrug.
    Jeg synes at når voksne der heller vil køre i bil end at cykle på arbejde, bruger altid denne sag med at ”du skal have et kedeligt liv for at holde styre i forurening” for at slippe ud af sagen, og gøre som om at man ikke kan noget med samfundet.
    Som jeg sagde i starten, liv livet trygt og dejligt. Går med dine venner og shoppe, men husk at du skal tænke på det hvor der er meget CO2 forbrug. Og når du en dag bliver 18 år og får dig en bil, så brug cyklen i de fleste dage. Det er både sundt for og samfundet.
    Gør en tjeneste for miljøet, jeg vil have at du skal tænke på den generation der vil komme. Når de en dag siger det samme som du sagde, så vil du sige ”jeg er ikke en af dem, jeg har levet livet med fornuft.

    Venlig hilsen
    Sabah og Salem

    SvarSlet
  26. Pige, 16 år
    Læserbrev
    Kommentar
    Dette læserbrev handler om en 16 årige pige, der siger noget omkring naturen, og forurening, som hun har lært i skole. Hun er klar over at de i skolen har lært at de skal forbruge mindre og passe på naturen.
    Den 16 årige pige vil ikke være med til det. Pigen har lige fået et arbejde og mener, at hun må bruge sin løn som hun har lyst.
    Det er vel forståeligt nok, idet pigen kun er 16 år og ikke tænker på naturen og resten af verden.
    Hun mener, at hun ikke burde tage hensyn til naturen, fordi alle andre ikke gør noget for naturen, og sviner jorden til i mange år mener hun.
    Jeg mener, at alle skal tage hensyn til naturen og forurening, fordi vi alle er en del af samfundet.
    Den 16 årige pige mener, at hun ikke burde tage ansvar for noget endnu.
    Jeg synes at det er en forkert indstilling, fordi man skal allerede som ung lære at tage ansvar, ellers bliver man aldrig ansvarlig som voksen.
    Til sidst siger pigen, at hun har tænkt sig at gå ud og shoppe i weekenden. Hun føler at hun har ret til at hygge sig med sin veninde og sine penge.
    Jeg mener det kan man vel ikke sige er helt galt. Hun er uanset hvad kun 16 år, man kan sagtens shoppe og være ansvarlig samtidig.
    Hilsen
    Lumaa Chaker ;-)

    SvarSlet
  27. Jeg kan godt forstå pigen og hendes holdninger. Pigen er, trods alt kun 16 år gammel. Hun har fået sit første job, og glæder sig til sin første løn. Hun vil gerne bruge pengene på sig selv, og købe nogle sjove ting. Jeg vil forestille mig, at de fleste 16-årige vil tænke som pigen.
    Det er rigtigt nok, at der er nogle mennesker som forurener naturen. Men der er en stor del af befolkningen der passer på naturen. Men jeg mener, at vi alle sammen skulle passe bedre på naturen. Fordi det er forudsætning for vores eksistens. Vi skal f.eks., have rent drikkevand. Skovene er uundværlige for os, fordi det er dem der producerer ren luft, som vi slet ikke kan leve uden. Men du har ret i, når du siger, at det er voksne, der har ødelagt naturen med de kemikalie og industri, som de bruger, uden at tage hensyn til naturen. Herunder vil jeg nævne de hensynsløse krige, hvor nogle lande bliver helt ødelagt. Men vi er nødt til at tage os i akt for at beskytte naturen. For at nå det mål, er det nødvendigt, at politikere tager en aktiv rolle i projektet. Forhåbentlig, sker der snart, fordi naturen er noget vi skal efterlade til vores børn.

    Vh Hidaet Kujovic

    SvarSlet
  28. Kommentar

    Der er nu igen problemer med forurening og overforbrug, der ødelægger naturen i hele verden. De er ikke kun voksne og bilernes skyld. Miljø forskere viser masser af sager, der forurener luften, vandet og jorden,, fx ” trafik emission, mikroorganismer og deres biologisk aktive komponenter og blødgørere og overfladeaktive, der har spillet store dele for at ødelægge miljøet.
    Pigen på 16 år giver i sin udtalelse i et læserbrev her i bladet d. 28/ 9 udtryk for, at ”det er bilerne, der har svinet jorden”. Hun er ret, når hun siger det, fordi forskning viser at trafik emission er i dag den vigtigste kilde til luftforurening i byer i Danmark. Men det ikke kun bilerne har svinet jorden, der er også industri og kraftværker. De er årsager til luftforurening, der er skadeligt for mennesker og miljø.
    Efter pigens mening er at ”det er de voksne, der har svinet jord, fordi de er blevet ved med at overforbruge”. Det er ikke rigtigt at sige, at det er de voksnes medansvar, fordi alle menneskerne har behovene, men problemet er , at nogen mennesker ikke tænker på, hvor meget de kan forbruge til hverdag.
    Det er korrekt at ”man får lov at bruge sine penge, når man er ung”, men man skal huske altid at der er stadigvæk” næste dag” der skal forberede sig på noget, især når man bliver ældre og hjælpeløs.
    Jeg er ikke enig med pigen på 16 år, når hun siger, at” hvorfor skal spare, når andre går amok og smider affald alle vegne”? Hvis man ønsker at afslutte dette problem, man kan starte med sig selv, især på et bestemt sted, hvor man bor. Man kan hjælpe til at ændre fremtidens problem gennem aktiv deltagelse at rense miljøet.
    Jeg er godt klar over, at folk har ret til at bruge deres egne penge og gøre de ting har lyst til men det kan ikke være rigtigt, at mennesker glemmer sit fælles ansvar for miljøet. Mennesker skal lære forhistorien og de skal gøre, hvad det er rigtigt, før det er for sent.
    Med hensyn til fælles ansvar til overforbrug, mener jeg at folk skal lære at genbruge de ting, det er stadigvæk nyttigt.
    Jeg kunne godt tænke mig, at i stedet for at smide de ting ud, må man give det til trængende mennesker, især i de fattige lande, at de har ikke råd til at købe de ting, som vi smider ud. På den måde hjælper vi andre mennesker i verden. Måske skulle vi prøve at reducere vores behov, nedskrive de vigtigste behov og gøre det som en vane.
    Grecilda Jensen, Lumby Torp Odense N

    SvarSlet